يک بطري پلاستيکي براي بازيافت در خاک به 500 سال زمان نياز دارد ........................ سرزمين مقدس ايران را پاک نگاه داريم ........................ ايران زيباست،کافي است اهل سفر باشيم ........................ قبل از سفر در طبيعت ، برنامه و مسير سفر خود را به ديگران اطلاع دهيد ........................ براي تهيه يک تن کاغذ 15 اصله درخت سرسبز و تنومند قطع ميشود ........................ تجربيات سفر خود را براي ديگران بازگو کنيد ........................ هنگام سفر با اتومبيل در فصول سرد ، زنجير چرخ را فراموش نکنيد ........................ نوروز 1395 خورشيدي بر همه ايرانيان خجسته باد ........................
نگارنده: آریو برزن - چهارشنبه ۱ دی ۱۳٩٥

چگونه به بیستون برویم؟ بیستون کرمانشاه عمده شهرتش را مدیون کتیبه و نقش برجسته داریوش اول است که در معرض دید مسافران جاده ای مهم قرار گرفته است . نقش داستان فرهاد کوهکن را هم نمیتوان در شهرت این اثر بی تاثیر دانست . مجموعه بیستون در نزدیکی شهر کرمانشاه و در جوار شهر بیستون قرار دارد . 



 چگونه به بیستون برویم :

محوطه تاریخی بیستون در نزدیکی شهر بیستون و در استان کرمانشاه واقع شده است . شهر بیستون در فاصله 40 کیلومتری شهر کرمانشاه و در جاده همدان قرار گرفته است .

چگونه به بیستون برویم

 

عکس هوایی بیستون کرمانشاه

محوطه تاریخی بیستون شامل سلسله آثار تاریخی است که سابقا در جاده مواصلاتی بیستون به کرمانشاه قرار گرفته بود که بعدا با تغییر این جاده محوطه محصور و جدا شد.بیستون مشتمل بر آثار بسیار ارزشمندی است که در تصویر بالا میتوانید بخشی از این آثار و محل قرار گیری آن را مشاهده کنید. در زیر به توضیح هر کدام از این آثار به ترتیب اشاره میکنم . 

 

غار شکارچیان:

غار شکارچیان مجموعه بیستون قرار گرفته ولی ارتباطی به تاریخ شاهی ایران ندارد بلکه از اقامت گاه های انسانهای غارنشین این دوره مربوط به حدود 60 هزار سال قبل از میلاد است که در آن بقایای ابزار سنگی و استخوان انسان نئاندرتال یافت شده است .

 

نقش برجسته مهرداد دوم :

نقش برجسته مهرداد دوم در دوران اشکانی ایجاد شده است که 4 نفر از ساتراپ های محلی را در برابر مهرداد دوم نشان میدهد و قدیمی ترین نقش برجسته دوران اشکانی است . در شرق از این نقش برجسته کتیبه و نقش گودرز برای نمایش تصویر پیروزی او بر مهرداد قرار داشته است که امروزه بیش از اینکه یادآور این پادشاه اشکانی باشد ، نشاندهنده اوج نادانی عده از در دوران صفوی است که بخش عظیمی از این کنده کاری در دل کوه را برای نگارش وقف نامه ی یکی از صدراعظم های دوره صفویه از بین رفته برده اند . چه میدانیم شاید تقدیر این بوده که ما ایرانیان به حماقت برخی از پیشینیانمان هم واقف شویم .

خوشبختانه از روی این اثر قبل از تخریب در زمان صفویان ، طرحی تهیه شده است که از روی آن میتوان به جزئیات کامل این نقش پی برد .  

 

 

 

مجسمه هرکول :

گویا هرآنچه در مجموعه بیستون قرار دارد داستانی دارد . هرکول یکی از پرآوازه ترین خدایان قبل از میلاد است که مجسمعه آن بصورت لخت و با ابزار شکار و خوابیده بر روی پوست شیر در این محل و از سنگ کنده شده است . سر این مجسمه دوبار به سرقت رفته که خوشبختانه هر دوبار مجددا پیدا شده است و اکنون هم برای جلوگیری از سرقت سوم ! در موزه نگهداری میشود . پس بدانید که این سری که الان بر روی این مجسمه قرار دارد جدیدا ساخته شده  و اصلی نیست . علاوه بر آن خدایان قدیم عمدتا لخت و برهنه بوده اند و آلت این مجسمه هم به دلایل اخلاقی ! تخریب شده است . همچنین است جام شرابی که در دست اوست . 

 

کتیبه بیستون:

نوبت به بزرگترین اثر این مجموعه یعنی سنگ نبشته و نقش برجسته داریوش بزرگ  میرسد . این سنگ نبشته مربوط به دوران هخامنشیان و بزرگترین سنگ نبشته جهان است . داریوش شاه ، بزرگترین پادشاه هخامنشی (به تعبیری  بزرگترین شاه تاریخ ایرا) در دوره ای پادشاه شد که شورش های بساری در گوشه و کنار ایران بزرگ ایجاد شده بود که با قدرت تمامی آنها را در هم کوبید و بزرگترین امپراطوری تاریخ تا آن زمان را که 8 میلیون کیلومتر مربع (95 برابر مساحت کشور امارات متحده عربی) وسعت داشت را ایجاد کرد .

به تعبیر برخی ، به نسبت مناطق قابل سکونت و جمعیت کره زمین، امپراطوری داریوش بزگترین امپراتوری تاریخ است . 

سنگ نبشته بیستون در 5 ستون و 525 سطر به معرفی داریوش و خاندانش و همچنین شروش ها و ادعاهای پادشاهی یاغیان در عیلام و خوزستان و بابل و . . .  پرداخته است و همچنین به تمجید اهورا مزدا و لعن و نفرین برای تخریب کنندگان این سنگ نبشته پرداخته است . که لعن و نفرین آن هم بی اثر نبوده است چون این سنگ نبشته و نقش برجسته به مدد ارتفاع زیاد و تخریب راههای دسترسی آن در زمان ساخت ، تا کنون از گزند تخریب دور مانده است . 

نقش برجسته داریوش را نمایش میدهد که گئومات (بردیای دروغین) را به زیر پا انداخته و 9 تن دیگر از یاغیان در غل و زنجیر در مقابلش قرار دارند . نقش فروهر در بالای نقش برجسته و دو تن از نزدیکان شاه در پشت اون به زیبایی هر چه تمامتر تراشیده شده است .

 

فرهاد تراش :

باز هم بیستون و باز هم داستانی دیگر . در انتهای آثار این مجموعه متنوع و با کمی پیاده روی در دامنه کوه بیستون به محوطه وسعی میرسیم که دیواره کوه در انجا در مساحت زیادی بصورت کاملا صاف تراشیده شده است . گویی دیواره کوه را برای ساختن پرده ی یک سینمای بزرگ و یا صحن تئاتر تراشیده اند و کافی است که تعدادی صندلی در جلو آن بچینیم . جذابیت فرهاد تراش اولا به وسعت و قدمت کوه تراش خورده آن است و ثانیا به چهره تراشیده شده منتسب به شیرین معشوقه فرهاد است که گویند فرهاد تراشیده است . البته از این چهره به سختی بر روی فرهاد تراش دیده میشود  . 

 

 

کاخ ساسانی :

در زمین مسطح جنوب فرهاد تراش ، بقایای یک کاخ سنگی به چشم میخورد . این کاخ که در زمان ساسانیان ساخته شده است به دلایل نامعلومی نیمه کاره رهاشده است و بعد ها نیز از آن به عنوان کاروانسرا استفاده میشده است . این کاخ نیز همچون معبد آناهیتا توسط خانه های ساخته شده توسط دهکده ای مدفون شده بود که در دوره پهلوی خانه های آن خریداری شده و بقایای این کاخ احیا شد . 

 

 

کاروانسرای عباسی :

آخرین بنایی که در بیستون و در جنوب غرب آن قرار دارد کاروانسرای عباسی است . این کاروانسرا در دوران صفویه و همان طور که از اسم آن پیداست به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است . تاریخ دقیق اتمام ساخت آن احتمالا برابر با تاریخ صدارت شیخ علی خان زنگنه (که در نقشه برجسته مهرداد ذکر شد) باشد . 

************************************************************

 

 

 
.
آریو برزن
هنگامی که از دیدنی های ایران مینویسم ترسی در وجودم ایجاد میشود ،ترس از اینکه این زیبایی ها به دست نا اهلان از بین برود.پس بیایید سرزمین مقدسمان را پاک نگاه داریم و از بلندای کوه فریاد بزنیم: "اینجا ایران است"
نويسندگان وبلاگ:
آمار وبلاگ :